מה חשוב לדעת בקניית תיק/ ארגז/ בית לספר תורה?

לאחר שהזמנו את ספר התורה הספרדי, צריך לדאוג לבית ספר התורה. ישנה חשיבות גדולה לאיזה סוג בית /ארגז של ספר תורה לוקחים ויש לשים לב לכמה פרטים חשובים שישמרו על ספר התורה לשנים רבות, כגון גובה הארגז, מערכת גלילה של ספר התורה, משקל, ציפוי פנימי ועוד.

דגשים בקניית ארגז/ בתי/ תיק לספר תורה

  • מידות הקלף של ספר התורה – ספרי תורה מגיעים בכל מיני גדלים החל מ 30 ס"מ עד גובה של 56 ס"מ. לכן, יש לבדוק מהו גודל ספר התורה שהזמנו. בד"כ רוב ספרי התורה בכתב ספרדי הן בגובה של 56 ס"מ. חשיבות של בדיקת גובה ספר התורה הוא כדי שהבית של ספר התורה לא יהיה גדול מדי והדבר פוגם ביופי של הבית של ספר התורה, או קטן מידי והדבר עלול לפגוע בקלף של ספר התורה.
  • מערכת גלילה לספר תורה– מערכת הגלילה היא אחד החידושים שנוספו לפני מספר שנים וסייעו רבות לגלילה של ספר התורה הספרדי. מערכת הגלילה יושבת על מייסבים (לאגרים), המאפשרים תנועה חלקה של ספר התורה באמצעות עצי החיים שאליו הם מחוברים. במערכת הגלילה יש לשים לב לשני פרטים חשובים.
  • הבסיס עליו יושב הספר הינו רחב מספיק לקלוט את כל הספר, כדי למנוע את התקפלות הקלף ובכך לגרום לו נזק.
  • קלות התנועה של מייסבים. המייסבים בבית של ספר התורה אמורים לאפשר גלילה נוחה מצד אחד, אך מצד שני עלולים לגרום לאי נוחות מסוימת לקורא בתורה, כאשר יצטרך להחזיק את הספר בזמן הקריאה בגלל המתיחה של ספר התורה ואי יכולת עמידה יציבה של היריעה בה הוא קורא. היום במערכות הגלילה ישנה תוספת המאפשרת החזקה של המעוד בעזרת מעצור, כך הספר לא נגלל לעמודה אחרת ואין צורך לאחוז בו בשעת הקריאה.
  • משקל התיק /ארגז של ספר התורה – בספר תורה ספרדי, חוץ ממשקל הספר שהוא יחסית גדול בשל היותו ספר גדול עם הרבה קלף, נוסף גם המשקל של תיק ספר התורה. ישנה חשיבות גדולה למשקל בזמן נשיאת ספר התורה והגבהתו. המשקלים נעים בין 7 ק"ג לארגז של ספר תורה ולבין 10 ק"ג לעיתים אף יותר. אפשר למצוא ארגזים לספר תורה במשקל נמוך יותר, המשקל הוא פועל יוצא של החומר שממנו מורכב הארגז.
  • החומר ממנו בנוי תיק/ ארגז ספר התורה– ניתן למצוא היום בשוק מגוון רחב של חומרים המרכיבים את תיקי ספר התורה, עץ בלבד, עץ משולב עם כסף, קטיפה בלבד, קטיפה משולבת עם כסף, כסף בלבד, ציפויי כסף ואפילו ציפוי זהב. כל החומרים מצויינים, אך יש לוודא אחריות על הבית של ספר התורה ונוחות אחיזה ומשקל נמוך.
  • ציפוי פנימי לתיק/ ארגז של ספר התורה– בחלק מתיקי ספר התורה ישנו ציפוי פלסטיק המגן על ספר התורה מפני פגיעות חיצוניות במקרים בהם ספר התורה מעט ישתחרר והתעבה כתוצאה מהגלילה.
  • תוספות נוספות– הדברים שכבתנו לעיל הם הדברים המשמעותיים בארגז של ספר תורה, ישנם תוספת כגון ידית אחיזה לפתיחה הספר על מנת שלא לפגוע בארגז וכו'.

 

לסיכום, חשוב בקניית תיק /בית לספר תורה, שהארגז של ספר התורה יהיה לטעמך וקל משקל עם מערכת גלילה איכותית המאפשרת גלילה קלה ושמירה על ספר התורה.

לייעוץ חינם או רכישה של בית לספר תורה, ניתן ליצור איתנו קשר.

לצפיה בקטלוג ניתן ללחוץ כאן
מערכת גלילה תיק לספר תורה
מערכת גלילה ארגז לספר תורה
ארגז לספר תורה
ארגז לספר תורה
2020-08-09T11:52:59+03:00 ספרי תורה|
Call Now Buttonצור קשר