בדיקת תפילין פנימית וחיצונית

מתי צריך בדיקת תפילין חיצונית או פנימית?

אחת השאלות שאני נתקל בה הרבה מאוד היא, מתי צריך לבדוק את התפילין והאם צריך לבדוק את התפילין. ככלל, כל פרשיות התפילין נבדקות לפני שמכניסים אותם לתוך הבתים, כך שיש חזקה שפרשיות התפילין כשרות ואין סיבה שיפגעו במהלך השנים הרבות ואכן כך ההלכה, שאם בדקו את התפילין לפני הכנסתם לבתים והתפילין נקנו מאדם נאמן, אין צריך לבדוק אותם כלל.

אמנם, כל זה נכון רק כאשר מניחים את התפילין כל יום והתפילין מתאווררות, כך אין הם מתקלקלות, אבל כאשר ישנם תפילין שהן לא בשימוש יש חובה לבדוק אותן כל שלוש שנים וחצי, כדי לוודא שהפרשיות לא ניזוקו או הדיו קפץ מהקלף.

כמו כן, יש מצב נוסף, שבו יש צורך לבדוק את התפילין בדיקה פנימית והוא כאשר התפילין עברו זעזוע כלשהו, כגון הושארו הרבה פעמים ברכב סגור וחם או אחרי צבא עם שירות רב בשטח ,שבו  התפילין לא היו מוגנות, שריפה או שהשאירו את התפילין במקום לח במיוחד, בכל המקרים האלו והדומים להם יש צורך לבדוק את התפילין, משום שיש סיכוי שהקלף או הדיו בתוך התפילין ניזוק.

הבדיקה החוזרת של התפילין דומה מאוד לבדיקת התפילין שנעשתה בהתחלה והיא כולל בדיקת מחשב (כדאי מאוד לעשות) ובדיקה ידנית מדוקדקת על ידי מגיהה מוסמך. חשוב מאוד לדעת, לא כל סופר סת"ם מוסמך לבדוק תפילין, אלא רק מגיהה מוסמך שעבר מבחנים נוספים והכשרה (סטאז') אצל מגיה אחר, עדיפות לאחד שעבר הכשרה של כמה שנים.

לגבי בדיקת תפילין חיצונית

בדיקה חיצונית של התפילין היא הכרחית כל כמה זמן, משום התפילין עשויות מעור והן נשחקות עם הזמן, בפרט הבית של יד שמתחכך עם הבגדים בזמן הנחת התפילין. בדרך כלל, החלק שיפגע הן הפינות של התפילין ודבר זה פוגע, לעיתים רחוקות בריבוע של התפילין עד כדי פסילתן. כמו כן, חלק מהצבע נפגע כתוצאה מהשפשוף של התפילין בבגד, דבר שאפשר למנוע אותו אם שמים את הקופסה הפנימית של בקופסת התפילין על בית התפילין או משתמשים ב"כיסויד", שהוא מגן סיליקון שמגן על הפינות של הבית.

בבדיקה החיצונית של בתי התפילין יבדקו גם עיוותים שונים העלולים להיגרם כתוצאה ברטיבות של זיעה או הנחת תפילין אחרי מקלחת, כאשר השיער רטוב. העיוות של התפילין עלול לפגוע בריבוע שלהן וכך לפסול אותן.

בבדיקת תפילין חיצונית יבדקו עם הרצועות:

  • שהן שחורות לכל אורכן ולא התקלפו. דבר שקורה עם הזמן ותלוי בסוג הרצועה.
  • רוחב הרצועה המינימלי שהוא 1 ס"מ (עדיף) או 9 מ"מ. כידוע, הרצועה עשויה מעור שנמתח עם הזמן ודבר זה עלול לגרום לכיווץ הרצועה בפרט במקום בו קושרים את הרצועה ומותחים אותם.

את הבדיקה החיצונית של התפילין ניתן לעשות בעצמך. אתה יכול להסתכל על הבית ולראות האם יש לו צורה ריבוע, אין צורך להשתמש בכלי מדידה. כמו כן, יש לבדוק את הצבע (אף על פי שזה אינו פוסל את הבית לרוב הפוסקים). בסוף יש לעבור על הרצועה לכל אורכה ולבדוק עם היא התכווצה במקום שיש חשש שהיא מכווצת מדי, יש למדוד בעזרת קליבר את רוחב הרצועה.

כמו כן, ניתן ליצור איתנו קשר טלפונית ונדריך אתכם חינם 052-2894755

לרכישת תפילין לחץ כאן
בדיקה של רצועות התפילין
פתיחת התפילין לבדיקת תפילין
לרכישת תפילין לחץ כאן
2020-08-06T10:54:37+03:00 הגהות, תפילין|
Call Now Buttonצור קשר