בדיקה והגהה ידנית והגהת מחשב לספר תורה

הגהה ידנית והגהת מחשב לספר תורה

(בדיקה לספר תורה)

כל אדם שקונה ספר תורה בוודאי רוצה שיקראו בו. ידועה ההלכה, שספר תורה שחסרה בו מילה או יש בו מילה מיותרת או אפילו אות מוחלפת, חסרה או מיותרת פוסלת את ספר התורה ואי אפשר לקרוא בו.

בעקבות  כך, כל סופר סת"ם לאחר כתיבת ספר התורה או אפילו תוך כדי כתיבת ספר התורה מוסר אותו להגהה של מגיה מוסמך. חשוב לציין שההגהה של הסופר סת"ם אינה מספיקה כדי להכשיר את הספר, שכן בכל ספר תורה חדש בממוצע יש כשישים טעויות.

כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה ישנה אפשרות לעשות הגהה ידנית ויחד איתה גם הגהת מחשב לספר התורה. המחשב יודע לסרוק את ספר התורה ולגלות מילים או אותיות חסרות, יתרות או מוחלפות בספר התורה.

המחשב מוציא פלט של תוצאות אשר בחלקן אין ממש, אך בחלקן יש ממש. תפקידו של המגיה הוא לעבור על התוצאות שהמחשב פולט ולבדוק האם יש בהם ממש ולתקן את הטעויות או לסמן את הטעויות כך שהסופר סת"ם יתקן את הטעויות בכתב ידו, אם צריך תיקון גדול. תפקידו הנוסף של המגיה הוא לעבור באופן ידני על כל ספר התורה ולתקן או לסמן את הטעויות שהמחשב לא תמיד מצליח למצוא.

בדרך כלל, לספר תורה חדש עושים שתי הגהות מחשב והגהה ידנית אחת ביניהם ,וזאת כדי לכסות כמה שיותר אפשריות ולהימנע מכמה שיותר טעויות.

בסוף הבדיקה מקבל בעל הספר דוח סופי שבו הוא אמור לראות "לא נמצאו טעויות/ הערות", כך ידע שספר התורה עבר הגהת מחשב שבה הספר יצא נקי מטעויות.

אנחנו תפילה שלא תצא תקלה מתחת ידנו

2020-08-09T10:47:04+03:00 ספרי תורה|
Call Now Buttonצור קשר