סוגי בתי התפילין מבהמה גסה

בס"ד

סוגי ההידורים בבתי התפילין מבהמה גסה

ראשית, יש לציין כי רוב בתי התפילין מבהמה גסה המיוצרים כיום, הם ברמה גבוהה מאוד ומהודרים וזאת אודות להתפתחות הטכנולוגיה בתחום והיכולות הגבוהות של המפעלים השונים לייצר בתי תפילין מבהמה גסה מהודרים,  מדויקים ומעורות משובחים.

כדי שנוכל לחלק את הבתים לרמות השונות, נחלק את סוגי ההידורים העיקריים שיש בבתי התפילין מבהמה גסה ולאחר מכן נכתוב איזה הידור מצוי בכל בית.

לקריאה נוספת על רכישת תפילין לחץ כאן.

אם נסתכל במפרט של מפעלים שונים, המציגים את ההידורים הרבים שיש בתפילין שהם מייצרים (50 הידורים בתפילין, 40 הידורים בתפילין, 30 הידורים בתפילין) נגלה שרוב מוחלט של "ההידורים" נמצאים בכל בתי התפילין באופן בסיסי ביותר ולכן במאמר זה נגע בעיקר בהידורים שהם תוספות לבסיס הקיים ברוב מוחלט של הבתים.

ההידורים הבסיסיים של בתי התפילין מבהמה גסה הם:

א) גיד פנימי שעובר בין הבתים של תפילין של ראש.

ב) שי"ן משוך ביד.

ג) ללא חשש בכור.

ד) ללא חורים בין הבתים.

בתי תפילין רוב פרודים

בתי התפילין של ראש בנויים מעור אחד המקופל ויוצר ארבעה בתים שבהם מכניסים את פרשיות התפילין של ראש. בבתי תפילין רוב פרוד החללים שנוצרו מודבקים מלמטה על מנת לשמור על צורת הריבוע של התפילין. כל ההידורים א-ד נמצאים בבתים אלו, לעיתים אין הקפדה על סעיף ד' בבתי תפילין אלו. להלכה תפילין אלו כשרות לכתחילה וחלק ניכר מבתי התפילין בשוק הם ברמה זו.

בתי תפילין פרודות 

כפי שציינו לעיל, בתי התפילין של ראש בנויים מער אחד מקופל, היוצר ארבעה חללים שבהם מכניסים את פרשיות התפילין. בתפילין פרודות, מקפידים שבין הקפלים שנוצרו, אל שמים דבק הגורם לחיבור בין הקפלים. זהו הידור חשוב מאוד, מדין השולחן ערוך וכדאי להשקיע מעט יותר ולקנות בתי תפילין לפחות ברמה כזאת.

בתי תפילין פרודות ריבוע רגל

רוב עבודת הכנת בתי התפילין נעשית באמצעות מכונות, שניתנות להפעלה באמצעות חשמל או בצורה ידנית. ברוב בתי התפילין צורת הריבוע של התפילין נעשית באמצעות הפעלה חשמלית של המכונה, אולם בחלק מהבתים יוצרים את ריבוע התפילין באמצעות הפעלת המכונה בכוח של הרגל (למי שזוכר או מכיר כמו המכונות תפירה הישנות או פדלים של אופניים), כך יש כוונה מיוחדת בייצור הריבוע של התפילין המשמעותי מאוד בתפילין.

בתי תפילין מכוונות

ברוב בתי התפילין ישנו גיד העובר בין הקפלים של בתי התפילין של הראש. את הגיד מעבירים במפעל בזמן ייצור הבית. לעומת זאת, ישנם בתי תפילין הנקראים "תפילין מכוונות", שמשאירים חללים קטנים בין בתי התפילין שדרכם ניתן להעביר את הגיד לאחר הכנסת הפרשיות. לבתים אלו יתרון הלכתי וטכני, כך שניתן לראות את הגיד מבחוץ ולהבחין שאכן הפסים שעושים בבתי התפילין של ראש נעשו במקום.

בתי תפלין "מקשה"

בדרך כלל בתפילין הנקראות מקשה יהיו כל ההידורים המוזכרים לעיל. כמעט בכל בתי התפילין ישנה תוספת שמוסיפים בחלק התחתון של התפילין הנקרא תיתורא וזאת בכדי שהתפילין יסגרו כמו שצריך ולא בצורה אלכסונית. עור התפילין מבהמה גסה הוא עבה, אך אינו עבה דיו כדי שהתפילין יסגרו כראוי, לכן מוסיפים חתיכת עור נוספת. לעומת זאת, בתפילין הנקראות "מקשה", כל התפילין עשויות מעור אחד ללא תוספות, משום שהעור שממנו עושים את בתי התפילין הללו הוא עבה דיו כדי שהבית יסגר כראוי. זהו הידור גדול מאוד ולעיתים ניתן לומר שאינו נצרך.

לסיכום, בכל בתי התפילין יש הרבה מאוד הידורים, וכל מה שסקרנו לעיל הוא תוספת על ההידורים הקיימים. יש לשים לב לקנות את הבתים ממפעל מהימן שיתן לכם אחריות על הבתים ויבטיח לכם בתים איכותיים שישמרו לאורך זמן.

לרכישת תפילין לחץ כאן
לרכישת תפילין לחץ כאן
2022-07-21T12:23:07+03:00 תפילין|
Call Now Buttonצור קשר