מה המחיר של תפילין?

חלק מהשאלות המתבקשות כשקונים תפילין היא מה המחיר של תפילין? איך יכול להיות שהמחיר של התפילין שונה כל כך בין חנויות התפילין השונות? מדוע עלות של תפילין שונה כל כך?

כדי לענות על שאלות אלו ועוד שאלות הדומות להן, ניתן להעזר במדריך הקצר שכתבנו "כיצד לקנות תפילין?"- לקריאת המאמר לחץ כאן

חשוב לדעת שהמחיר של התפילין מורכב משלושת חלקי התפילין, הבתים, הפרשיות והרצועות. להרחבה ניתן לקרוא כאן.

מחיר של בתי התפילין

מגוון המחירים של בתי התפילין הוא גדול מאוד, ישנם בתים מאוד זולים העשויים מעור בהמה דקה ואפילו פחות מזה, שנקראים פשוטים, איכותם ירודה מאוד והן כמעט ולא ניתנות לתיקון אם הן מתקלקלות. הרמה הבאה של מחיר התפילין היא תפילין מבהמה גסה וגם שם יש מגוון גדול של בתי תפילין ושם מחיר בית התפילין נקבע על פי כמה פרמטרים:

א) איכות העור ממנו עשוי הבית– ישנם סוגים רבים של עורות ושל עיבוד העור, רמת הייבוש של העור ואיכותו. ניתן לראות בתים שמבחינה הלכתית הן לכאורה זהים, אך ההבדל באיכות הבית הוא עצום. ישנם בתי תפילין שיחזיקו שנים מועטות ויתעוותו במהלך השנים בגלל איכות עור ירודה. וכאן נכנס העניין של מחיר בתי התפילין, כמובן שככל שעור התפילין פחות איכותי הוא יהיה זול יותר למרות שיקראו לו באותו השם.

ב) הרמה ההלכתית של הבית– לכל בתי התפילין, גם אם יקראו להם תפילין מבהמה גסה, יש הידורים שונים ומוסיפים על הבית ותהליך הייצור של הבית ארוך יותר וכרוך בסיכונים גדולים יותר. לפיכך תפילין שיש בהם הרבה הידורים יעלו יותר ותפילין עם פחות הידורים יעלו פחות.

מחיר של פרשיות התפילין

עלות של פרשיות תפילין מורכב אף הוא מכמה פרמטרים:

א) סוג הכתב – ישנו הבדל בין כתב תפילין אשכנזי לכתב תפילין ספרדי. כתיבה אשכנזית תהיה יקרה יותר לעומת כתיבת תפילין ספרדי, משום הכתב האשכנזי הוא קשה יותר ולוקח זמן רב יותר, וככל שזמן הכתיבה מתארך עלות פרשיות התפילין עולה.

ב) סוג הקלף – הקלף של התפילין מתחלק אף הוא לכמה חלקים. איכות הקלף וההידורים שיש בקלף. קלף ישן או שאינו מעובד בצורה טובה שיכתבו עליו תפילין יגרום לכך שהכתיבה לא תישמר לאורך זמן וגם רמת הכתיבה תהיה פחות טובה, מכיוון שהדיו אל יתפס על הקלף בצורה טובה. כמו כן, יש קלף שעור שממנו הוא נעשה, עבר עיבוד במכונה ויש קלף שהעור שממנו נעשה עבר עיבוד ידני. כמובן שמחיר קלף התפילין יעלה ככל שהקלף יותר איכותי ויש בו הידורים רבים יותר, למרות שיקראו להם באותו השם.

ג) רמת הכתב – לכל סופר סת"ם יש כתב שונה, כשם שלכל אדם יש כתב שונה. רמת הכתב של התפילין משתנה בין סופרי הסת"ם השונים והדבר תלוי ברמת הכישרון שיש לסופר, ברמת האימון שהשקיע הסופר לפני התחיל לכתוב ובזמן שסופר הסת"ם משקיע בכתיבת התפילין. כמובן, שככל שרמת הכתב של הסופר היא גבוהה והכתב הוא איכותי יותר מחיר התפילין יהיה גבוה יותר.

מחיר של רצועות התפילין

עלות של רצועות התפילין מורכב מכמה פרטמרים:

א) סוג העור – ישנם שני חלקים בעור הבהמה שממנה מכינים את רצועות התפילין, עור עליון שהוא איכותי יותר ועור תחתון שהוא פחות איכותי ופחות עמיד לאורך זמן. כמו כן, בעור עליון ישנם רמות שונות של עיבוד ואיכויות שונות של עיבוד. ככל שהעור יותר איכותי והושקע בו זמן רב יותר בעיבוד עלות הרצועות תעלה וכך גם מחיר התפילין .

ב) סוגי עיבוד העור – צריך לדעת שיש שני סוגי עיבודים עיבוד באמצעות מכונה או עיבוד ידני (חלקי או מלא), העיבוד הידני נחשב מהודר יותר ולוקח זמן רב יותר ומצריך כמה אנשים לאורך הזמן כדי לבצע את העיבוד. לכן, רצועות תפילין עבודת יד יעלו יותר מאשר רצועות תפילין שעברו עיבוד במכונה. ככל שמשתמשים ברצועות איכותיות יותר ומהודרות יותר מחיר התפילין יעלה.

להרחבה על סוגי רצועות לתפילין לחץ כאן

לרכישת תפילין לחץ כאן
מחיר של תפילין מהודרות
מחיר של רצועות תפילין שחורות משני הצדדים
2021-07-06T19:56:06+03:00 תפילין|
Call Now Buttonצור קשר