האם צריך וכדאי להכיר את סופר הסת"ם ויצרן בתי התפילין?

סופר סת''ם

האם כדאי להכיר את סופר הסת"ם ויצרני בתי התפילין?

חלק מהשאלות שתמיד אני נשאל היא מי הסופר שכתב את התפילין?  היכן בתי התפילין יוצרו? מי היצרן של הרצועות? מדוע זה כל כך חשוב להכיר את סופר הסת"ם או את יצרן בתי התפילין?

התשובה היא די ברורה. בכל חלק בתפילין יש הרבה מאוד הלכות שסופר הסת"ם או יצרן בתי התפילין ורצועות התפילין צריך לדעת ולהיות בקי בהן. אי ידעת הלכות אלו עלול לגרום לפסול באחד מחלקי התפילין. אם אדם מניח תפילין שהכתב שבו הוא מהודר ביותר, אך ישנה בעיה הלכתית בבתי התפילין או ברצועות הוא לא יצא חובת הנחת תפילין, למרות שהשקיע ממון רב ולקח את הפרשיות מסופר מוסמך וירא שמים. אותו עניין יש לגבי שימוש בדיו שאינו כשר או בקלף שהוא בעייתי מבחינה הלכתית, את כל זה צריך הסופר או המוכר לדעת.

כפי שכתבנו בעבר לגבי סופר הסת"ם, ישנה חשיבות גדולה לקחת פרשיות מסופר סת"ם שהוסמך על ידי אחד מהגופים שמסמיכים בארץ וכך אתה יכול לדעת שיש לסופר את הידע הבסיסי ויותר מזה בכתיבת סת"ם ואם ישנה בעיה או מתעוררת שאלה הוא יכול ללכת לפוסק ולשאול את השאלה לעומת סופר סת"ם שאין לו את הידע הזה וכאשר מתעוררת שאלה בכתיבת התפילין הוא אינו יודע כלל שישנה בעיה.

ראיתי סופרי סת"ם רבים וטובים, מוסמכים ויראי שמים שלעיתים טועים בכתיבה למרות כל המאמצים שלהם את הטעויות הללו צריך המגיה של התפילין לאתר ולהחזיר לסופר לתיקון במקרה שאפשר לתקן. לכן חשוב מאוד לבדוק מי הוא המגיה של התפילין, איזו הכשרה הוא עבר והיכן הוא עשה שימוש (סטאז'), לא כל סופר סת"ם הוא מגיה ואין לבדוק תפילין אצל סופר סת"ם שלא עבר את מבחני המגיה וההתנסות אצל מגיה מוסמך

ישנה חשיבות רבה גם להכיר את יצרן בתי התפילין. בייצור הבתים ישנן הלכות רבות. בהכנת בתי התפילין עלולות להיות בעיות רבות שניתן להסתיר אותן בקלות או לא להתייחס אליהן בצורה רצינית וכך יוצא שאדם הקונה בתים שלכאורה מהודרים עלולים להיות פסולים. לכן, יש חשיבות גדולה להכיר את יצרן הבתים ואת ידיעתו בהלכות ייצור הבתים. דוגמא אחת מצויה היא צביעת בתי תפילין של ראש ועשיית החריצים שלא במקום החריצים המקוריים על מנת לייפות את הבית. יצרן בתי תפילין בקי וירא שמים לא יעשה דבר מעין זה.

רבים מאיתנו קונים תפילין לא ישירות מסופר הסת"ם אלא מחנות או מסוחר כלשהו שאנו מכירים או שקיבלנו עליו המלצות. יש חשיבות גדולה לא לקנות תפילין רק כי ראינו פרסומות חוזרות של חברה כזו או אחרת, אלא הבדיקה צריכה להיות יותר מעמיקה האם אותו אדם שאתה קונה ממנו מבין בהלכות סת"ם או שהוא קונה רק מידע כללי. לעיתים סוחרים עלולים לטעות מכיוון שאינם יודעים את ההלכות ועל מה להסתכל ומה לדרוש מסופר הסת"ם על מנת שהתפילין יהיו כשרות או מהודרות.

לסיכום, יש חשיבות עליונה להיכר את האנשים שמהם קונים את פרשיות התפילין ובתי התפילין, במקרה של רוב האנשים לא מכירים את התחום ולא תמיד מבינים בתחום חשוב ללכת לאדם שמבין בתחום זה ומכיר את העוסקים במלאכה.  

לכל שאלה ניתן ליצור קשר עם מכון הסת"ם שלנו בטלפון  052-2894755

או להשאיר פרטים כאן.

2020-07-19T12:13:11+03:00 תפילין|
Call Now Buttonצור קשר