מגילת אסתר 11 שורות על קלף ומגילת הרב עובדיה?

כבר כתבנו במאמר אחר את מעלתה של מגילת אסתר 11 שורות על קלף.

במאמר זה נרחיב מעט את היריעה ונסביר על מה עוד צריך להקפיד במגילת אסתר כזאת, מדוע עלול להיות מצב של יצא שכרו בהפסדו ומהי מגילת הרב עובדיה.

בעיקרון, בכל בספר תורה ובנביאים צריך להשאיר גיליון ללא כתב למעלה ולמטה. בספר תורה צריך להשאיר רוחב ג' אצבעות מלמעלה וד' אצבעות מלמטה (לפחות 4.5 ס"מ למעלה ו 6 ס"מ מלמטה, לפי השיטות המקלות) ובנביאים צריך להשאיר ב' אצבעות מלמעלה וג' אצבעות מלמטה (לפחות 3 ס"מ מלמעלה ו4.5 מלמטה).

ישנה מחלוקת בין הפוסקים האם יש לדמות מגילת אסתר על קלף לספר תורה או לספרי הנביאים. גם אם נדמה מגילת אסתר של 11 שורות לספרי הנביאים, שזהו השיעור המצומצם ביותר ונחבר את שתי הגליונות נקבל שצריך להישאר לפחות כ7.5 ס"מ. ברוב מוחלט של מגילות 11 שורות השיעור הוא 6 ס"מ והוא פחות מהנדרש, גם אם נצרף את כל הנקודות להקל שהן, למדוד כספרי הנביאים, למדוד באצבעות קטנות (שיטה הכי מקילה), ונלך לפי מידותיו של הגר"ח נאה.

לאור זאת, יוצא שעלולה לצאת בעיה ברכישה של מגילה 11 שורות אם לא מקפידים על כל הדברים הנ"ל.

הפתרון לבעיה זאת נעוצה בגודל הכתב. אם נקטין את הכתב ונשאיר גליונות גדולים יותר נוכל להגיע לגודל הגיליון הרצוי. אולם, יש להקפיד שלא יהיה מצב שהגיליון הריק יהיה מרובה מהכתב. לכן ישנם סופרי סת"ם הכותבים מגילות אסתר על קלף ומגילות אלו נקראות מגילות הרב עובדיה יוסף. מגילות אלו בנויות מגיליונות ברוחב 6 ס"מ למעלה ו 8 ס"מ למטה, כך שהמרווחים דומים לספר תורה. על מנת שגודל הגילינות במגילת הרב עובדיה לא יהיה גדול מהכתב, גודל המגילה הוא כ 31 ס"מ וגודל כל שורה נע בין 1.5 ס"מ ל 1.8 ס"מ, והכתיבה כמובן נעשית על חצי שורה, כך יוצא שאנו מקפידים על כל הדברים שדיברנו לעיל ומגילת הרב עובדיה היא מגילה מהודרת לכתחילה שבלכתחילה בנוסף לכל הדברים שכתבנו במאמר הקודם.

לרכישת מגילה לחץ כאן
2022-06-27T17:30:44+03:00 מגילות|
Call Now Buttonצור קשר